Блог за уеб технологии, маркетинг и SEO, мотивация и продуктивност
6 уроци по писане от Джак Керуак
Джак Керуак (Jack Kerouac, 1922-1969) е един от онези писатели, които преоткриха литературата. Силно вдъхновен и потопен в потока на съзнанието на Джеймс Джойс, вследствие се понася по улиците на бийт поезията и алеите на бибоп джаза, създавайки романи като The Dharma Bums, Big Sur и забележителния On the Road (По пътя). Тук ще говоря обаче за него и като професор по писане – ще ти представя 6 уроци по писане от Джак Керуак. Но най-напред не искам да те лиша от няколко реда за тази интересна личност и писател, поет, с влияние на стотици пишещи хора. Изиграл е и голяма роля за началото на движението за контракултура през 60-те години.
Кой е Джак Керуак
Джак Керуак е емблематична литературна фигура, един от четиримата членове-основатели, за които се смята, че са измислили израза „Beat Generation“. Въпреки че е роден в Лоуел, Масачузетс, семейството му е френско. Първата му публикувана книга „The Town and the City“ е опит да имитира стила на Томас Улф. Книгата е отхвърлена и през следващите седем години той пътува из Северна Америка с приятели. Развива своята форма на потока на съзнанието, която ще се превърне в неговия характерен стил на писане. Този стил ще му донесъл купища похвали, както и негативни критики. Втората му книга „По пътя“, е неговият истински пробив и до днес е най-четената му творба.
През следващите 12 години Керуак продължава приключенията си из САЩ и Мексико, като прекарва по-голямата част от времето си в Сан Франциско и Ню Йорк. Той и beat колегите му се занимават с будистката философия, като активно изоставят много от социалните и културни норми в Америка и наистина пренасят субкултурната сцена до масите. The Beats по-късно ще еволюират в хипитата от 60-те. През цялото това време Керуак се бори с наркотиците и алкохола. Умира едва 47-годишен от вътрешен кръвоизлив поради прекомерна консумация на алкохол.
Бийт поколението
– Бийт поколението е течение в Америка, което израства бавно в края на 40-те години и експлодира през 50-те и 60-те години.
– Движението започва сред група млади хора в района на Ню Йорк, съсредоточени около писателя Джак Керуак и поетите Алън Гинсбърг и Уилям С. Бъроуз.
– Други водещи фигури са Гари Синдър, Грегъри Корсо и Лоурънс Ферлингети.
– Писателите се бунтуват срещу доминиращия морален характер на американския живот.
– Те избрират алтернативен начин на живот и нарушават приетите морални кодекси на времето чрез различни форми на девиантно поведение като използване на халюциногенни наркотици.
– BEATS носят дълги коси, пускат бради и стават трансгресивно хомосексуални или бисексуални. По-късно са изместени от хипитата.
Джак Керуак и Джеймс Джойс
Джак Керуак обичал да сравнява себе си и работата си с Джеймс Джойс, а неговият герой Нийл Касади понякога е бил сравняван с Джойс в писмата на Керуак. Керуак дори се вдъхновява за собствената си литературна личност от името на алтер егото на Джойс, Стивън Дедалус, както свидетелства този цитат:
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});В онези дни пишех роман, подобен на Джойс, в който бях Дедал; и се наричах Дулуоз. Нека го направим сега. Duluoz the Ladysman!
– Джак Керуак
6 урока по писане от Джак Керуак
Точно така, Джак Керуак ще ни помогне да пишем по-добре благодарение на тези 6 основни съвета, които можем да приложим и към блоговете и копирайтинга:
1. Винаги си водете бележки
Всеки повод е добър, за да накараш идеите да проработят – например пътуване с влак. Но имаш нужда от помощ, за да се възползваш от тях в точния момент: необходимо е да си водиш бележки.
„По пътя“, известният роман на Джак Керуак, публикуван през 1957 г. и манифест на Beat Generation, е резултат от поредица от бележки, написани от писателя по време на пътуванията му върху една 36-метрова ролка хартия за телепринтер.
Записвай преживените неща, точно както са се случили; записвай идеите, точно когато са ти преминали през съзнанието. На днешно време ти стига само един бележник и химикалка, но можеш да се възползваш и от много по-технологични инструменти и приложения, като Evernote. Важното е да си създадеш добрия навик да използваш престоите.
2. Заглавието казва всичко
Да се върнем към шедьовъра на Керуак – “По пътя”. Това е ефектно заглавие, което казва всичко – книгата разказва за начина на живот.
Можеш ли да постигнеш ефекта на заглавията на твоите публикации? Или може би на твоя роман? Успяваш ли да напишеш незабавни, магнетични и печеливши заглавия?
3. Пишете спонтанно
Произведенията на Керуак са същността на спонтанната проза, техника на писане, която подчертава непосредствеността на езика, бързия поток от думи. Като джаз музика. Керуак съветва:
Ако е възможно, пишете несъзнателно, в полусъзнание, позволявайки на подсъзнанието да внесе своя собствен, необуздан, интересен, необходим и следователно модерен език, който съзнателното изкуство цензурира, и пишете с вълнение, бързо, с крампи от писане или удари по клавишите.
Същността е следната:
Керуак „скицира от паметта“ „определен образ-обект“ повече или по-малко, както художник би работил върху натюрморт. Това „скициране“ изисква „необезпокояван поток от ума на идеи-думи“, сравним с джаз солист, който импровизира свободно. Няма да има „точки, разделящи структури на изречения, вече произволно надупчени с фалшиви двоеточия и плахи запетаи“. На мястото на конвенционалната точка ще бъдат „енергични космически тирета, разделящи реторичното дишане“, отново точно както джазменът диша между фразите. Няма да има „селективност“ на изразяване, а вместо това свободното асоцииране на ума в „безгранични морета“ от мисъл. И накрая, писането трябва да бъде направено „без съзнание“ в полутранс, ако е възможно, позволявайки на подсъзнанието да „допусне“ безпрепятствен и следователно „необходимо модерен език“ това, което прекалено съзнателното изкуство обикновено би цензурирало.
Една техника на писане е сложна в чистата си форма: остави се на лекото плъзгане на пръстите по клавиатурата, постави рационализма на пауза и дай пространство на творчеството. Бъди себе си в разказа и кажи точно това, което искаш да кажеш.
След това коригирай грешките, моделирай синтаксиса и вмъкни добра пунктуация. Джак Керуак не би одобрил последните пасажи, но няма как да минеш без това.
Ето стъпката към спонтанна проза, лишена от излишни украси. Така можеш да се научиш да работиш като писател.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});4. Не се страхувайте да пишете
Пиши естествено, без страх, че няма да харесаш на читателите. Това може да е обобщението на съветите, изпратени на Доналд Алън през 1958 г., за подобряване на писането.
Има някои точки, които не се вписват в краткото предписание за добрия копирайтър. „Премахнете всички литературни, граматически и синтактични задръжки” не е добър съвет за следване – но думите на Джак Керуак имат много конкретна цел.
Освободи ума си от страха от провал. Трябва да поглезиш читателите си, трябва да дадеш на нишата си това, което иска, но не се страхувай да не направиш погрешната крачка. Рано или късно това ще се случи и ще трябва да си достатъчно силен, за да станеш и да започнеш отначало.
5. Трябва да живеете, за да пишете
Бил ли Джак Керуак книжен червей? Едва ли.
Той е бил истински пътешественик, номад, по-близо до Чарлз Буковски: неспособен да се свърже с място. Керуак е имал култ към пътуването и го описва в успешните си книги.
От този култ се ражда романът „По пътя“, като дневник на неговите пътувания през Съединените щати и Мексико и не е единственият пример. Срещата с Ален Лий в Сан Франциско е в основата на „Подземните” („The Subterraneans„). Книгата „Бродягите на дхарма“ описва както географско, така и духовно пътуване на Джак Керуак.
…и аз се блъсках след както обикновено, както съм правил през целия си живот след хора, които ме интересуват, защото единствените хора за мен са лудите, тези, които са луди да живеят, луди да говорят, луди да бъдат спасени, желаещи от всичко едновременно, онези, които никога не се прозяват и не казват нещо обикновено, а горят, горят, горят като приказни жълти римски свещи, експлодиращи като паяци през звездите, а в средата виждате как синята централна светлина изскача и всички казват „Ауууу !’
– Джак Керуак, „По пътя“
6. Не спирайте да мечтаете
Всички човешки същества също са мечтаещи същества. Мечтата обединява цялото човечество.
– Джак Керуак
Mежду пътуването и мечтите винаги е имало силна връзка. Култът към пътуването у поета и писателя Керуак е всъщност реализиране на мечтите и фантазиите му и в същото време захранване на нови мечти:
На улицата всичко отново е идеално, светът е осеян с рози на щастие през цялото време, но никой от нас не го знае. Щастието се състои в осъзнаването, че всичко е един голям странен сън.
– Джак Керуак, “Самотен пътешественик”
Игри, мечти, сънища. Неговата „Книга на сънищата“ (1961) е уникална в писмения израз на неговото поколение. Фантазиите и въображаемите спекулации са широко разпространени във всички творби на Керуак за възрастни; и всички препратки се връщат към детството му на Лоуел.
Мечтите захранват творчеството, мечтите дават храна на въображението и мотивация за създаване.
Основното е да успееш да синтезираш целите си, а после да започнеш да работиш по тях, не спирайки да мечтаеш за това, което искаш да постигнеш. Позволи на мечтите си да излязат на повърхността на ума ти, тогава наистина можеш да успееш да постигнеш страхотни неща!
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});Джак Керуак и писането
Концепцията на тези уроци е ясна: трябва да пишеш със сърцето си, със страстта, която гори в теб. Като луд поет на Beat Generation. Може би по този начин ще успееш да родиш щури, визионерски малки шедьоври.
Но последна забележка: за препрочитане и редакция на написаното използвай урока на един друг голям писател, също любител на пътуванията и приключенията:
Пиши пиян, коригирай трезвен.
– Ърнест Хемингуей.